Днес е стрийминг премиерата на най-новия Max Original документален филм „Пианофорте“ – интимен портрет на млади пианисти, участващи в легендарния Международен конкурс „Шопен“. Филмът е режисиран от Якуб Пионтек и продуциран от Мачей Кубицки (Telemark) в копродукция с HBO Max, Института „Фридерик Шопен“, Arte, ZDF, Ventana Film, Мазовецкия културен институт, MX35 и съфинансиран от Полския филмов институт. 

„Пианофорте“ е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и интимен портрет на съзряването на млади пианисти, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още повече нерви. ТРЕЙЛЪР

По време на предварителния кръг те са 160. След това остават около 80, а после 40. Накрая само 10 късметлии стигат до финала. Това са състезателите в легендарния Международен конкурс за пиано „Шопен“, който се провежда на всеки пет години във Варшава, Полша. Филмът проследява еклектична група от млади музиканти от цял свят, които са се подготвяли от деца за тази възможност, която се появява веднъж в живота. Като предлага рядък поглед зад кулисите на триумфалните върхове и съкрушителните спадове, режисьорът Якуб Пионтек улавя огромното напрежение, пред което са изправени тези музиканти в преживяване, което съчетава сълзи от изтощение и отчаяние с екстатична радост от свиренето.

Документалният филм е завладяващ с хуманистичното си признание към пианистите и с воайорския си поглед към суровостта и славата на техните мъчителни амбиции. Макар че съдиите отбягват оценките за страстта, заради по-измеримите показатели на формата на изкуството, „Пианофорте“, показва безпощадния натиск, пред който са изправени вътрешно и отвън, и е свидетелство за духовното превъзходство и устойчивостта на селектиранте музикални вундеркинди.

Не е като да съм слушал класическа музика. Аз съм малко варварин в този свят, но тази лаишка перспектива може да бъде полезна. Мога да задавам най-елементарните въпроси„, споделя режисьорът. „Освен това по време на самото състезание дори таксиметровите шофьори във Варшава правят своите залози. Говорят за него, сякаш е футболен турнир.“
Във филма си Пионтек решава да се съсредоточи върху по-малко бляскавите моменти и това дава добавена стойност на лентата.
Когато гледахме архивни кадри с моя редактор, ми се струваше, че камерите винаги се появяват в началото и след това отново, когато коронясват победителите. Има много, много хора, които обсесивно следят конкурса. Мина ми през ума, че се захващам с нещо свещено, но исках да отида отвъд полираните обложки на албумите. За мен най-интересните неща се случват преди и след като свирят„.


Филмът имаше световна премиера на фестивала Сънданс, последвана от европейска премиера на CPH:DOX, и е награждаван на фестивалите Visions du Reel (награда на публиката), It’s All True (специално споменаване), Millenium Docs Against Gravity (награда на публиката, награда за най-добра продукция), Młodzi i Film (награда за най-добър режисьор), Montclair Film Festival (специално споменаване за монтаж) и е номиниран за наградата IDA – най-добър музикален документален филм и за наградата MPSE Reel за изключителни постижения в музикалния монтаж. „Пианофорте“ е сред номинираните и за полските филмови награди „Орли“, които ще бъдат обявени на 4 март.