Преди дни бяха връчени HR наградите организирани от Българската Асоциация за управление на хора. Вие бяхте сред финалистите – поздравления! Какво според вас не ви достигна за да станете победител?

Предпочитам да не кажа нищо, защото рискувам да кажа някоя истина и по този начин може някой да се почувства засегнат. Следващ въпрос моля.

Разбирам. Какъв летен сезон да очакваме според вас на българското черноморие и ще имаме ли достатъчно персонал за да „изнесе“ сезона, като услуга?

Всички колеги хотелиери са с очакване за един силен сезон с близки или дори по-добри показатели от сезон Лято 2019, което беше едно от най-добрите за всички – и за бизнеса и за туристите и за хората, които работеха това лято.

Ако трябва да стъпим на база ранни запитвания и резервации определно този сезон ще бъде много добър и ако няма някои външен форсмажор, може да очакваме да надминем показателите за 2019.

Относно въпроса ви –  персонал не знам дали ще има, но със сигурност ще има хора,  които ще го „изнесат“ както казвате вие. Ще имаме обекти, които на база дългогодишна липса на политика по управление на човешките ресурси и кадри ще изпитат затруднения, но има и такива, сред които сме и ние, които очакваме да имаме много завърнали се служители от предишни сезони, които в комбинация със сезонни работници от трети страни ще успеем да отговорим на нуждите на бизнеса.

Какво е вашето мнение за критиките, че много хотели в България не отговарят на високите стандарти на настаняване, на които се претендира?

Признаваме, че има много работа да се свърши за подобряване на стандартите в хотелската индустрия в България. Във всички наши обекти под шапката на Radina Group се стремим да          предлагаме висококачествени услуги и               настаняване на нашите гости и винаги се стремим да          подобряваме качеството на услугите си.

Надграждането на услугата е най-важното за всеки бизнес и в основата на дългосрочният успех

Каква е вашата стратегия за борба с изключително ниските заплати в туризма, което може да доведе до незадоволни и неактивни работници?

Ниските заплати в туризма са сериозен проблем, който влияе на мотивацията и продуктивността на       работниците и намирането на необходимият брой за различните звена и отдели. В Radina Group сме        се поставили цел да предоставим конкурентно възнаграждение             на нашите служители, като        също така инвестираме в техните кариерни възможности и обучения.

През тази година освен               индексация на възнагражденията изпреварваща инфлацията       направихме изнасяне на ваучерите за                храна извън договорените възнаграждения, което               постига зададената цел а именно инструмент за                допълнително стимулиране.

Увеличението, което сме заложили за този сезон за служителите е над            20 %, което вярваме ще бъде оценено           от служителите и ще повлияе на тяхната мотивация. Зимните             месеци                бяха използвани за       надграждане на компетенции на целогодишни служители, които               преминаха курсове за   повишаване на тяхната квалификация и отговаряне на новата реалност.

Как ще се справите със засилващата се конкуренция от страна на съседни страни и дали имате план за привличане на повече туристи в България?

За да сме конкурентни на пазара и да привличаме посетители, трябва да бъдем нащрек за          последните тенденции и да ги следваме. Устойчивият туризъм и еко туризмът са нарастващи             тенденции и сме готови да се адаптираме към тях. Вече работим в тази посока и имаме редица              инициативи, като например рециклиране на отпадъци, използване на възобновяеми енергийни      източници, използване на местни продукти и др.

България може да има огромен потенциал за туризъм, но често се забравя да се инвестира в       качеството на услугите, което води до отстъпване на конкуренцията в сравнение с други          дестинации. Апелирам за повече дългосрочно мислене, което да включва инвестиции в проекти,              които да надживяват мисленето „да избутаме и този сезон – пък ще го мислим“.

Съществуват примери за успешни инвестиции в туризма в България, които показват, че качеството    на услугите може да бъде подобрено. Но за това е необходимо сътрудничество между държавата и      бизнеса, както и обществената нагласа да се промени в полза на устойчивия туризъм и високото      качество на услугите, разбира се не без помощта на държавата в лицето на министерство на туризма         и ресорните служби към общините имащи ангажимент за развитието на туризма като стратегически                важен отрасал за икономиката ни.

By Бойко Манев

Бойко Манев е ескперт в областта на туризма с над 20 години стаж в градски и морски хотели. Има над 50 успешно проведени обучения с над 1000 участници в България, Чехия, Белгия и Казахстан. Познат е също и с книгата си „Щом аз мога и ти можеш“, на издателство Сиела, която излезе през 2015 г. Книгата придоби популярност с това, че е първата книга в стил приложна психология, книга за успеха, написана от българин.

Вашият коментар