Днес ви представям колега и експерт в областта на туризма и хотелиерството – Дилян Борисов. Дилян е с почти десет годишен опит в областта – 4 години в столични хотели и 4 в курортите Банско и Девин. От Април миналата година той е Управител на бар The HUB в Монтана.
Ето какво сподели той за читателите на BulgariaNews.bg
– Г-н Борисов, какъв е ефекта на пандемията върху малкия бизнес у нас?
– Ако след отварянето на заведенията през месец Май имаше ден, в който да сме на 50% от обичайния си оборот, за нас това беше добър ден. Няколко месеца по-късно и след възстановяването на живота в рамките на новото нормално опасността още не е отминала. Няма бизнес без клиенти, след като отворихме се изправихме пред друг проблеми, като намалената консумация на брой напитки на човек и спада на купуването на напитки във високия сегмент, което само по себе си доведе до понижаване средната цена на касов бон и спад в оборотите, след като много от хората предпочитат да си стоят вкъщи или просто преосмислят разходите си в светлината на очертаващата се криза и безработица, а това стопява оборотите, на които разчитаме, за да платим зареждането на обекта, да покрием разходите си за заплати и режийни в края на месеца. Работата по изграждането на имиджа ни през годините съчетан с добър бизнес модел и лоялни гости ни позволи да запазим голям част от екипа си и профита в края на месеца.
– Какви са вашите очакванията за есента и след това?
– Въпрос, пред който сме изправени всички в момента, е какво ще се случи в следващите месеци и дали евентуално повторно разрастване на епидемията през есента ще доведе до нова здравна криза и затваряне, как ще реагира държавата и как ще се промени поведението на хората. Повторен удар върху потреблението и конкретно върху активността на градския живот би имал много тежки последици върху малките фирми в сферата на услугите и забавленията. Крайните мерки в началото на епидемията бяха оправдани заради множеството неясноти покрай самия вирус, но в бъдеще би трябвало да се разчита на локални мерки и наблюдение на огнищата, а не на масово затваряне. Неяснотите пречат на бизнеса, не знаем какво ще се случи следващия месец и се чудим да назначим ли човек, или да не го правим. Иначе казано, не можем да планираме инвестициите си.
– Как реагират хората на възможността да останат отново без работа?
– Има един парадокс в бизнеса, че всичко е лично и нищо не е лично. Нагласата на хората е, че няма нищо лично, когато си оттеглят резервациите от ресторанти, барове, хотели и така пряко допринасят за спирането на приходите им. Но нещата стават много лични, когато собственият им работодател ги съкрати и им спре приходите. В първия случай нищо не е лично, просто бизнес и отменена резервация или почивка. А във втория случай всичко е лично и работодателят им „не цени хората“. Но реално във втория случай отново нищо не е лично, а е просто бизнес, но за работодателя.
– Какво е мнението Ви за предприетите антикризисни мерки в помощ на бизнеса?
– В тази посока, запазване на работните места по схемата 60/40 беше и една от мерките, които правителството предприе, но тя беше ненавременна поради хаотичното поведение на държавата, като в началото при малките фирми по-популярно беше бюрото на труда. Тази мярка на по-късен етап е и един от малкото реално действащи антикризисни механизми. Заедно с възможността за предоговаряне на кредити с банките това са двете мерки, за които наистина може да се счита, че са помогнали на бизнеса. Кандидатсването по грантовете от 3 до 10 000лв. бе променено няколко пъти и дори и изрядните фирми трудно мога да достигнат до нея, защото процедурата е доста тромава, като фирми без история въобще не могат да кандидатстват по тази мярка! Намаляването на ДДС за ресторантите от 20 на 9% беше доста навременно, но по никакъв начин не може да е антикризисна мярка, като тази стъпка на правителството успя да спаси голяма част от бизнеса. Диференцираното ДДС за бизнеса трябва да остане със същата ставка и след договорения период, също така няма адекватна причина доставките на храна и ниско алкохолните напитки да не бъдат включени в тези 9%. Фирмите са наясно, че това не е основният им проблем, когато нямат оборот. Не може да се стимулира изкуствено търсене, когато то липсва!